Maar wat nu als het niet lukt?

Het is inmiddels ruim 24  jaar geleden dat ik voor het eerste kennis maakte met Chi Neng Qigong.  Daar was het…..die oase van rust in een verder heel hectisch seminar waarin ik aan alle kanten uit mijn comfortzone werd gerukt.

Chi Neng Qigong heeft me nooit meer losgelaten. In eerste instantie als vorm van bewegen die ervoor zorgde dat ik me fijn voelde. Ik ben fysiek altijd heel fit geweest maar nu kwam daar rust bij. En meer en meer verplaatste de beweging zich naar binnen. Wat leeft er in mij? Wie ben ik? Wat kom ik hier doen?  Ik daalde af in de laag onder het oppervlakkig genieten.

Op dat moment was mijn leven heel steady. Ik had een vaste baan, een geregeld leven en kon binnen grenzen alles doen wat ik wilde.  Het was veilig. Dacht ik…….maar diep in mij knaagde ook toen de onvrede al omdat hetgeen ik deed niet in lijn lag met dat wat ik diep van binnen voelde. Een gevoel dat ik vervolgens feilloos weg redeneerde. 

Verandering was nodig en het leven zelf hielp een handje. Ik kreeg een enorme klap op mijn kop en alles wat me structuur gaf, viel op dat moment weg omdat mijn zintuiglijke waarneming wegviel. Van het ene moment op het andere kon ik ineens niet of minder ruiken, proeven, horen, zien. Alles waar ik van genoot zoals de geur van eten die uit de pan komt als je aan het koken bent, de geur van gemaaid gras of die specifieke geur die een dierbare herinnering oproept was er niet meer. Medisch gezien was ik hersteld maar ik moest leren leven met een hersenpan die anders werkt dan voorheen.  Ik voelde me niet meer veilig en zocht mijn zekerheid in dat wat bekend was. Ik bestond maar daar was dan ook alles mee gezegd.  Met één grote uitzondering  en dat is als Chi Neng Qigong zelf beoefen of lesgeef. Dan voel ik mijn hart wel maar ik slaag er nog niet in omdat dat hart, het Qi veld ook echt mee te nemen in mijn dagelijks leven en daar vanuit een natuurlijke flow vorm aan te geven.

Maar dan geeft leven zelf je ineens een heel groot cadeau.  Ik krijg er veel want in mijn omgeving zijn er heel veel mensen die meer in mij geloven dan ik dat zelf doe en me heel erg veel ruimte geven om in mijn kracht te gaan staan. Maar nu was daar ineens een nieuwe student die ook kinesioloog is. Ik besloot een sessie bij haar te boeken. Al na de eerste behandeling gebeurde er iets heel bijzonders Het was een hele mooie dag  en ik besloot te gaan wandelen. Het gras werd gemaaid en ineens rook ik het ook……voor het eerst in 13 jaar rook ik de geur van gemaaid gras.  Inmiddels heb ik ook de tweede behandeling gehad en nu merk ik dat mijn natuurlijke ritme terugkomt en dat ik meer helder, actiever en besluitvaardiger ben.

Ik  zie het ook. Als ik in de spiegel kijk zie ik dat mijn ogen weer sprankelen. De leegheid  is eruit.  Ik kom beetje bij beetje weer “on track” .  Over drie weken mag ik weer naar Ingrid (ze is toevallig ook een naamgenoot). Ik kijk er nu al naar uit en ben benieuwd wat deze nieuwe combinatie van kinesiologie en Chi Neng Qigong me verder gaat brengen.

 

 

 

 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Een oude liefde omarmen

De kracht van het open hart

Midwinter