Een oude liefde omarmen

Op mijn reis naar China in 2013 omarmde ik het schrijven. Ik deelde mijn avonturen, bespiegelingen, ervaringen in blogs en had daar enorm veel plezier in. Regelmatig kreeg ik ook de vraag of ik hiermee na mijn reis wilde doorgaan. Graag is dan mijn antwoord. Maar vorm geven aan dat graag bleek lastiger dan gedacht. Al snel na mijn terugkomst was ik volledig in de ban van de waan van de dag. Er leken altijd zaken belangrijker dan schrijven. En ik ging mee in die mallemolen en zo ontstond chaos. Voor de helderheid, het dagelijks leven is er een onmiskenbaar een deel van ons bestaan.  Maar als er iets is dat ik in de afgelopen jaren door het beoefenen van Chi Neng Qigong heb geleerd, is het dat het belangrijk is om op die momenten stil te staan. Omarm je chaos, ga er vervolgens aan voorbij en kijk wat zich dan ontvouwt. 

De afgelopen maanden heb ik dit ook daadwerkelijk gedaan. Het leven gaf mij de kans om uit die chaos te stappen en tot rust te komen. In eerste instantie letterlijk, het leek wel of ik een heel leven slapen in te halen had. Maar er kwamen ook oude patronen, nieuwe patronen, emoties voorbij. Ik werd uitgenodigd om alles te omarmen, het er te laten zijn, het verhaal erachter los te laten.

Ook het schrijven kwam weer om te hoek kijken. Al een hele tijd lag er de uitnodiging om een boek te schrijven over de acht cultiverende van Chi Neng Qigong. Oefeningen die heb heb leren kennen in 2013 tijdens mijn training in China . Daar kwam nu een deadline op zo werd ik uitgenodigd om in actie te komen. Ik ging trainen en vanuit eigen ervaring schrijven. De oefeningen kwamen nu veel sterker binnen dan in 2013 en opnieuw ervaarde ik hun kracht.

Maar het was tijdens de Portugal reis dit jaar dat het plaatje voor mij ineens helemaal rond werd. Het was daar dat Patricia vertelde dat met het trainen van level 1, 2 en 3 bestaande energetische kanalen worden geopend en dat je in de beoefening nieuwe kanalen aanlegt. Dit alles om eervoor te zorgen dat opgenomen Qi kan worden opgeslagen. Maar dit proces loopt niet altijd synchroon met het toenemen van de hoeveelheid lichaamseigen Qi.  In de praktijk wordt dan de aanwezige hoeveelheid Qi verdeeld over een groter oppervlakte. En dat geeft een lagere spankracht.

Ineens begreep ik wat Dr. Pang bedoelde met zijn opmerking dat hij had geconstateerd dat ondanks intensieve beoefening van level 1,2 en 3, de qi-basis bij veel ervaren beoefenaars nog onvoldoende was. De acht cultiverende oefeningen zijn specifiek ontwikkeld voor het opbouwen van deze basis.

Acht oefeningen. De eerste vier helpen je om externe Qi op te nemen en zo je Qi basis te vergroten. De laatste vier oefeningen zorgen ervoor dat deze Qi basis getransformeerd wordt naar lichaamseigen Qi en dieper in je lichaam wordt gebracht. Samen helpen ze jou om een nieuw fundament te bouwen. En de effecten  daarvan zijn merkbaar in de beoefening van de andere levels.

Aanstaande zondag 9 oktober, mag ik ik hierover een eendaagse workshop geven bij het Chi Neng Instituut. Op deze dag wordt ook mijn boek gepresenteerd. Een gelegenheid om nog meer mensen kennis te laten met de kracht van deze oefeningen. Niet alleen fysiek maar zeker ook mentaal. De oefeningen versterken het midden en dat zorgt ervoor dat je steviger staat.  Zelf merk ik heel sterk dat ik steeds beter de beweging van Qi kan voelen en veel krachtiger ben. En de constante pijn in mijn knieën -overgehouden aan een ongeval- is ook verdwenen.    

Graag wil ik deze blog afsluiten met de ervaringen van twee van mijn cursisten

“Het blijft me verwonderen hoe snel Zhineng Qigong en in het bijzonder de acht cultiverende oefeningen, mijn energieniveau positief beïnvloeden. Ik train altijd ’s avonds, enigszins vermoeid na een dag werk. Zonder me één meter verplaatst te hebben, vind ik mezelf terug met een hoeveelheid energie waarmee ik zó weer een nieuwe dag aan zou kunnen. En die energie is niet onrustig maar in balans” – Niels Diemeer

“Sinds ik gestart ben met het beoefenen van Zhineng Qigong is mijn gezondheid sterk verbeterd. Maar het effect van de acht cultiverende oefeningen is wel heel opmerkelijk. Als fibromyalgiepatiënt ben ik chronisch moe. Ik was dan ook aangenaam verrast dat ik direct nadat ik acht cultiverende oefeningen voor het eerst had gedaan, een paar dagen een normaal energiepeil had en veel minder pijn in mijn rug. En er was rust in mijn hoofd” – Emma

Ik ben iedere keer weer ontroerd als ik kijk naar de reacties van mensen. En intens dankbaar dat ik deze mooie vorm nu al jaren met mensen mag delen.  

Reacties

Populaire posts van deze blog

De kracht van het open hart

Midwinter